Het was weer een mooie zomer voor de VakantiePas. Meer dan 52.000 kinderen kregen de VakantiePas, boordevol zomerse activiteiten, weer in handen. Ook organiseerden we voor de derde keer een groots gratis openingsfestival in samenwerking met het Zuiderparktheater. Wat de zomer extra mooi maakte, was dat we voor het eerst activiteiten op wijk- en buurtniveau onder de aandacht brachten onder de noemer Vakantiepas Dichtbij. In dit verslag leest u hoe gebruikers en andere betrokkenen de VakantiePas 2024 hebben ervaren.
Team VakantiePas
De Stichting VakantiePas wil alle kinderen in het basisonderwijs de kans geven hun talenten te ontdekken én ontwikkelen door ze in schoolvakanties laagdrempelig in aanraking te brengen met sport, techniek, cultuur, kunst, andere mensen en andere omgevingen. Daarom vragen wij musea, theaters, welzijnsinstellingen, bibliotheken en andere aanbieders van activiteiten om korting te geven aan kinderen met een VakantiePas. Ook vragen wij aanbieders om speciale Vakantiepasactiviteiten te organiseren. Zo kunnen kinderen en hun begeleiders hun eigen stad en/of regio spelenderwijs ontdekken en een leuke, actieve en leerzame vakantie hebben.
De VakantiePas is een boekje (paspoort) voor kinderen van 4 t/m 12 jaar boordevol activiteiten. Deze worden met Vakantiepaskorting of zelfs gratis aangeboden. Het is een cadeautje van de gemeente Den Haag, het Jeugdvakantieloket en de aanbieders van activiteiten aan de Haagse kinderen en hun begeleiders. De VakantiePas wordt twee weken voor de zomervakantie gratis verspreid onder alle basisschoolleerlingen via de Haagse basisscholen.
We konden dit jaar weer een goedgevulde VakantiePas uitgeven. Meer dan 90 bekende én nieuwe aanbieders deden mee. De activiteiten stonden in het boekje en hadden een eigen pagina op de website. Daar waren ook de extra activiteiten van VakantiePas Dichtbij te zien.
De samenwerking met het Zuiderpark Vakantiepark werd voortgezet met een kinderfestival en gratis hiphopshow in het Zuiderparktheater. Daar begon de 28ste zomervakantie met de VakantiePas. VakantiePassers van de VakantiePas Denktank en jongeren van de Haagse Raad voor kinderen, gaven het startschot voor de zomeractiviteiten van het Vakantiepark en de VakantiePas.
In 2024 was de Kick-off op de eerste maandag van de zomervakantie weer een vrolijk minifestival voor Haagse kinderen! Het 28e Vakantiepasseizoen en het Zuiderpark Vakantiepark werden feestelijk geopend door de Denktankkinderen van de VakantiePas en de enthousiaste presentatoren van de Haagse Kinderraad. Meer dan 1.200 kinderen en ouders/begeleiders uit heel Den Haag kwamen samen om (nieuwe) activiteiten te ontdekken en elkaar te ontmoeten. Partners zoals de Kinderrechtswinkel, Ooievaarspas, de Bibliotheek, Stichting Leergeld en GGD Haaglanden zorgden voor leuke activiteiten. De dag werd afgesloten met een spetterende muzikale show van Frenk de Slak, waar iedereen van genoot!
De VakantiePas wordt niet alleen gebruikt tijdens de zomervakantie, maar is voor veel kinderen en begeleiders een overzichtelijke gids met plaatselijke en regionale activiteiten voor de rest van het jaar. Handig als inspiratiebron voor kinderfeestjes of weekenduitjes.
Wat begeleiders zeggen
Begeleider van Anna, 11 jaar
“Voor ons is het een mini-handleiding om samen de regio te ontdekken”
Begeleider van Zoë, 6 jaar
Leuk dat dit er elk jaar weer is, de meiden vinden het ook leuk deze door te nemen en aan te kruisen wat ze willen gaan doen
Begeleider van Khadijah, 4 jaar
Ik ben erg blij dat de VakantiePas wordt aangeboden. Dat maakt de zomervakantie zonder echte vakantie zeker niet saai.
Begeleider van Joris, 5 jaar
Joris vond het erg leuk. De pas ging overal mee naartoe en hij heeft er ook in gekeken wat hij leuk vond, ook al kan hij nog niet lezen.
Begeleider van Jayce, 7 jaar
Heel mooi en leuk initiatief, waardoor de kinderen op een leuke manier kunnen kennismaken met sport, spel, natuur, cultuur en wetenschap. Ga zo door!
Ook deze zomer organiseerden we weer een paar leuke (win)acties. Zo konden kinderen een gratis groeipotlood halen bij alle Haagse bibliotheken, als ze drie of meer stempels hadden verzameld. Met het inzenden van een leuke actiefoto of -vlog maakten ze kans op vrijkaarten voor een pannenkoekenfestijn bij Boerderij Meyendel.
Wij onderzoeken elk jaar het gebruik van en de tevredenheid over de VakantiePas.
Gegevens gebruikers
VakantiePassers kunnen op de website vakantiepas.nl een VipVel (evaluatieformulier) invullen. We vragen onder andere naar het aantal bezochte activiteiten, een rapportcijfer en ideeën voor activiteiten in de volgende editie. Ouders/begeleiders vragen we onder meer of ze in de VakantiePas activiteiten hebben gevonden die ze eerder niet kenden. Het antwoord is meestal bevestigend. Om het inzenden van de VipVellen te stimuleren verloten we prijzen. Dit jaar was de prijs een gloednieuwe fiets.
Wat kinderen zeggen
Yoël, 6 jaar
“Ik vond het leuk om stempels te krijgen. Ik wilde mijn hele boekje vol krijgen dus we moesten heel veel dingen doen.”
Rayaan, 7 jaar
“Ik vind de VakantiePas super leuk want ik kan hierdoor in de zomer heel veel leuke activiteiten doen met mijn mama en zusje. En vaak nemen we ook vriendjes en vriendinnetjes mee! Ik ben heel blij met de VakantiePas , dank je wel!”
Jim, 9 jaar
“Bedankt dat we door de activiteiten uit de VakantiePas een onvergetelijke vakantie hebben gehad!!!!!!!”
Remy, 7 jaar
“Ik heb dit jaar genoten van de VakantiePas. Wij konden vanwege de zwangerschap van mijn moeder niet ver weg en dankzij de VakantiePas hebben we toch nog veel leuke dingen kunnen doen. Ook het strand opruimen vond ik superleuk om te doen.”
Carlijn, 10 jaar
“Ik vind de VakantiePas superleuk, heb te kort vakantie om alles wat ik zou willen te doen.”
Aanbieders vragen wij om het aantal bezoekers (kinderen én begeleiders) zo nauwkeurig mogelijk te registreren. Aan het einde van de zomervakantie ontvangen de aanbieders een digitaal evaluatieformulier. Daaruit krijgen we een beeld over hun tevredenheid.
De aanbieders geven als waarderingscijfer voor het totaalproduct VakantiePas een 8,4. Verder zegt 97% van de aanbieders in 2024 weer met een activiteit te willen meedoen in een volgende editie. Het waarderingscijfer voor het contact met het VakantiePas Team is een 8.6. Dit geeft een stabiel en mooi beeld over de betrokkenheid van de aanbieders.
Wat aanbieders zeggen
Boerderij ’t Geertje
“Heel mooi om de jeugd een veelzijdig assortiment aan activiteiten aan te kunnen bieden rondom de plek waar ze wonen. En de korting maakt het een stuk laagdrempeliger voor iedereen.”
Dak kindercentra
“Het is goed dat er één plek is waar activiteiten in en rondom Den Haag voor alle kinderen worden samengevoegd. Dit platform zorgt ervoor dat we zoveel mogelijk ouders/verzorgers goed kunnen bereiken en informeren over deze leuke en leerzame activiteiten.
Hazelland 10
“Fijn dat kinderen en gezinnen een mooi overzicht hebben van leuke betaalbare activiteiten in de omgeving. Het verzamelen van stempels geeft saamhorigheidsgevoel en is leuk.”
Avonturia (Jimmy Huybers): De VakantiePas zit in mijn hart!
Museon-Omniversum
“Leuke extra manier om aanbod aan te dragen bij de jeugd. Vakantiepas is een begrip, dus je weet dat je daaruit goede tips kan halen om te doen in de vakantie.”
Plukkerij Framblij
“Mensen die anders niet zouden komen, worden op het spoor gezet!”
Zuiderparktheater
“Dat kinderen (en ouders) goed geïnformeerd worden wat er allemaal in de vakantie te doen is. Het aanbod is ontzettend divers en motiveert om deel te nemen aan activiteiten, ook aan de activiteiten die je nog niet kent. De kortingen werken daarin zeker drempelverlagend”
Willemsvaart.nl – Rondvaarten Den Haag en Scheveningen
Mensen vragen wel eens.. is dat nou lucratief, varen met wat kinderen met vakantiepaskorting?Antwoord: Nee en dat hoeft ook niet. Varen gaat niet altijd om geld verdienen.Het gaat om promotie van de stad EN het gaat om glimlachjes! Kids gisteren streng toegesproken bij vertrek: “i.v.m. lage bruggen, niet groeien !!! “Bij begin vaart zeiden ze: “We kunnen toch niet stoppen met groeien?!” Prachtig! Na de tocht en appeltaartje volgde “Het is de mooiste dag van ons leven!!!” En mail van moeder vanmorgen (zoveel belangrijker dan geld): Goedemorgen 🙂Wij hebben er erg van genoten. De meisjes raakten er niet over uitgepraat. Dank!
De VakantiepasClub is ontwikkeld op vraag van VakantiePassers en hun ouders/begeleiders en biedt een activiteitenaanbod in de herfst- kerst-, voorjaars- en meivakantie. Haagse basisschoolleerlingen kunnen zich op onze website aanmelden als lid en krijgen voor elke tussenvakantie een nieuwsbrief met links naar het activiteitenaanbod en de kortingsbonnen. Tegen inlevering van een bon krijgen de leden Vakantiepaskorting. Sinds 2020 is het niet meer nodig het bonnenvel te printen (dat mag wel) maar kunnen de bonnen (op naam) ook op een smartphone worden getoond. We streven ernaar om in de herfst- en voorjaarsvakantie minimaal 16 activiteiten en in de kerst- en meivakantie 20 activiteiten aan te bieden. De clubleden komen uit alle stadsdelen van Den Haag.
Aantal clubactiviteiten per vakantie 2024
Vakantie | totaal |
Voorjaarsvakantie | 21 |
Meivakantie | 24 |
Herfstvakantie | 25 |
Kerstvakantie | 28 |
De VakantiepasClub Den Haag bestaat sinds 2008.
Op 31 december 2024 telde de VakantiepasClub 12.000 leden.
Wensen en ideeën voor de VakantiePas komen niet alleen via de club of de ingevulde Vipvellen binnen, maar ook via onze Denktank. Deze Denktank is in 2022 opgericht en bestaat uit ongeveer 10 kinderen van verschillende scholen en wijken. Tijdens een creatieve bijeenkomst hebben zij meegedacht over enkele belangrijke aspecten van de VakantiePas, zoals het thema, de vormgeving, de Kick-off en mogelijke activiteiten.
Dit jaar hebben de denktankleden ook een bijdrage geleverd op hun eigen school en tijdens de Kick-off in het Zuiderparktheater. Ze hebben VakantiePassen uitgedeeld in de klas en geholpen bij de kassacontrole, het zetten van stempels, het omroepen van activiteiten en met de opening van de Kick-off. Dankzij deze Denktank blijft de stichting VakantiePas nauw betrokken bij de behoeften van de doelgroep.
Regelmatig is de VakantiePas aanwezig bij evenementen, bijeenkomsten en trainingen. We werden o.a. gevraagd onze bijdrage te leveren aan het Brugklasfestival, georganiseerd door Stichting Leergeld. Daar wezen we de jongeren van groep 8 op de activiteiten in de VakantiePas maar ook op de online tips voor activiteiten t/m 14 jaar van VakantiePas Dichtbij.
De website van de VakantiePas is de digitale weergave van de papieren VakantiePas en onmisbaar voor VakantiePas Dichtbij en de VakantiepasClub. De website is steeds in ontwikkeling en ook afgelopen jaar zijn de vormgeving en functionaliteit weer verbeterd.
Op Vakantiepas.nl stonden onder andere de digitale versie van de Zomervakantiepas, nieuwsberichten, een fotogalerij en informatie voor de verschillende stakeholders. Alle activiteiten uit de VakantiePas hadden een eigen pagina. Daarnaast stonden er de 200+ activiteiten van de VakantiePas dichtbij. Nieuw dit jaar was de plattegrond met de Vakantiepasactiviteiten en bibliotheken (waar de VakantiePas te koop was). De kaart werd meer dan 10.000 keer geraadpleegd.
Behalve de website onderhouden we ook Instagram en Facebook. Daar vragen we rond en tijdens de schoolvakanties aandacht voor de activiteiten uit de VakantiePas. Vorig jaar merkten we vooral een toename in het bereik en de interactie met volgers in de zomerperiode (van 9 juni t/m 6 september).
Met de komst van VakantiePas Dichtbij zijn zowel het aanbod van (wijkgerichte) activiteiten als de doelgroep (12 t/m 14 jaar) uitgebreid. Door de social media-uitingen uit handen te geven aan Marketingbureau Delaroche – verantwoordelijk voor de uitingen van Zomerprogramma 070 – was het eenvoudig om het nieuwe aanbod op een snelle manier te implementeren. De wijkpartners zorgden voor meer tags en gedeelde berichten. Dit zorgde, samen met het beschikbaar gestelde advertentiebudget, voor een toename in volgers, interacties, profiel – en websitebezoeken. Ook de ingezonden foto’s van kinderen met een VakantiePas leverden veel likes en leuke reacties op.
1 juli t/m 25 augustus
Aantal Volgers: 1.987 (1.354 in 2023)
Aantal bereikte accounts: 43.977
Aantal plaatsingen: 45 berichten, 172 verhalen, 4 reels
Organisch: 7.894 (+296,2%) / Advertenties: 38.152 (+100%)
Grootste doelgroep: 35 t/m 44 jaar (85% vrouwen – 15% mannen uit Den Haag)
Interacties met inhoud | 667 | +560,4% |
Doorklikken op link in bericht, verhaal of reel | 1.200 | +11,6% |
Profielbezoeken | 2.000 | +708,3% |
Volgers | 395 | + 581% |
Populairste posts waren van de Boulderhal, beachvolley en een vossenjacht van een kinderopvangorganisatie. Populairse stories waren van dezelfde vossenjacht, het Zuiderparktheater en de Haagse kinderboerderijen.
1 juli t/m 25 augustus
Aantal Volgers: 1.700 (1.487 in 2023)
Aantal bereikte accounts: 75.800
Organisch: 7.773 (+11,1 %) / Advertenties: 70.273 (+100%)
Grootste doelgroep: 35 t/m 44 jaar (89% vrouwen – 11% mannen uit Den Haag)
Interacties met inhoud | 346 | + 620,8% |
Doorklikken op link in bericht, verhaal of reel | 1.500 | + 2,4 % |
Profielbezoeken | 1.900 | + 486,4% |
Volgers | 86 | + 855,6% |
De berichtgeving van facebook volgde de berichtgeving van instagram.
Wij zijn blij dat we elke schoolvakantie weer een goed activiteitenaanbod konden presenteren en daarvoor de waardering krijgen van kinderen, begeleiders en aanbieders.
Ook zien we dat we met de VakantiePas kinderen (en begeleiders) op een laagdrempelige manier kennis laten maken met techniek, kunst, sport, cultuur, andere mensen en andere omgevingen. Hiermee zien we dat de VakantiePas bijdraagt aan educatie maar ook aan verbinding. Elkaar ontmoeten op nieuwe plekken en even weg uit de dagelijkse omgeving.
Het aantal ingevulde VipVellen (evaluatieformulier) is dit jaar flink hoger dan vorig jaar. Wellicht hielp de bijzondere (gesponsorde) VipVelprijs daarbij. Haagse kinderen en ouders/begeleiders waarderen de VakantiePas met een gemiddelde van 9,1. Dit mooie cijfer legitimeert de investering in het uitgeven van de VakantiePas.
Helaas sloten we het financiële jaar 2024 af met een negatief resultaat. Door de prijs- en loonstijgingen van de afgelopen jaren en het niet indexeren van het subsidiebedrag maakte het lastig de begroting te dekken. De aangevraagde subsidie voor de uitvoering van de Kick-off werd negatief beschikt. Het Zuiderparktheater heeft eenmalig meer kosten op zich genomen en van het Jeugdvakantieloket kregen wij een extra eenmalige bijdrage.
Het aantal sponsoren en adverteerders was op niveau. Daarnaast adopteerden een aantal scholen pagina’s en verkochten we VakantiePassen aan BSO’s en via de bibliotheken.
Van de afdeling Onderwijs ontvingen wij een incidentele subsidie voor de uitvoering van VakantiePas Dichtbij (voormalig Zomerprogramma070).
Opdrachtgever en deelfinancier van de VakantiePas is de gemeente Den Haag, productgroep Jeugd van de Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn.
Het Jeugdvakantieloket van de gezamenlijke Haagse Fondsen leverde voor het zevende achtereenvolgende jaar een substantiële bijdrage.
De Stichting VakantiePas had in 2024 drie parttime werknemers in vaste dienst. Verder werken we met vrijwilligers en stagiairs.
Coördinatie, communicatie en samenstelling
Elice Nengerman
Administratieve ondersteuning, communicatie en samenstelling
Kim Koreman
Projecten, communicatie en samenstelling
Ida van Esch
Visuele communicatie
Yasin Niemandsdochter
Vrijwilligers
Wouter Berkes (webbeheer en -ontwikkeling)
Sjoerd Faas (advies en zakelijke ondersteuning)
Gertien van Goudoever (advies en zakelijke ondersteuning)
Denktank: Kaylinn, Fayliene, Nora, Lisa, Kian, Elfie, Nena, Rafael, Ian, Luncan, Aaliyah, Selina, Ilai en Yoël
Bestuur (vrijwilligers)
Voorzitter: Rob Vergeer
Secretaris: Jojet de Graaf
Penningmeester: vacature
Algemeen bestuurslid: Gijs Diemel
Archeon
Avifauna
Avonturia De Vogelkelder
Beachvolleykids
Bibliotheek Den Haag
Boerderij ’t Geertje
Boulderhal De Campus
Boulderhal Walhalla
Bowling Scheveningen
Buitenplaats Ockenburgh
Buurtboerderij De Nijkamphoeve
Dak Kindercentra
Daphne STRUINT
Das Glück
De Haagse Toren
De Naaierij
De Parade
De Sushimeisjes
De Uithof
Drievliet
Dunea De Tapuit
Escher in Het Paleis
Euromast
Fietsfestival Zuiderpark
Filmhuis Den Haag
Flitz Events
Florence Oostduin
FutureLand
Glow Golf Scheveningen
Haags Historisch Museum
Haags KunstAtelier
Haags Theaterhuis
Haagsche Hopjesfabriek
Happy Tosti
Hart Beach Surfschool
Hazelland 10
Hortus botanicus
Huis van het boek
JUMP freerun
Jutterskeet Ome Jan
Kanoverhuur Den Haag
Ken Je Omgeving
Kids eiland
Kidshelden circus
Kinderboekenmuseum
Kinderopvang 2Samen
Kralenwinkel Limited Edition
Kunstmuseum Den Haag
Laurant Styling
LEGOLAND® Discovery Centre
Lindobeach
Lunchroom op de hoek
Madurodam
Manege Berestein
Mauritshuis
McDonald’s Den Haag
MIAW
Middin Weesperstraat
Midgetgolf Zuiderpark
Mini Professors Den Haag
Monkey Town Den Haag
Museon-Omniversum
Museum Beelden aan Zee
Museum Prinsenhof Delft
Muzee Scheveningen
Muziekacademie Den Haag
Nationaal Videogame Museum
Naturalis Biodiversity Center
Nutstuin/Café Soof
Pannenkoekenboot Rotterdam
Pluk!
Plukkerij Framblij
Rijksmuseum de Gevangenpoort
SEA LIFE® Scheveningen
Shenmo
Skateboard Training
Sport en Spel Paleis
Stichting Circaso
Stichting Villa Bijzonder
Stoomtrein Katwijk Leiden
Supermarkt Albert Heijn
Tennisschool Roelant van Boheemen
Theater & Filmhuis Dakota
Trampoline Centrum Scheveningen
TrashUre Hunt
VakantiePas Kick off
Waterkant Roeibotenverhuur
Waterpolo Residentie
WE ARE NATURE
Willemsvaart
WSDH streetsport
Zuiderparktheater
Zwembad De Boetzelaer
Zwembaden Den Haag
Riviervismarkt 2
2513 AM Den Haag
070 362 89 08
info@vakantiepas.nl
vakantiepas.nl
facebook.com/vakantiepas
Instagam.com/vakantiepas
Das Glück & Vakantiepassers – Vormgeving / Illustraties
Kamp Media Group – DTP, druk en verspreiding