Jaarverslag 2022

VAKANTIEPAS JAARVERSLAG 2023

Het was een feestelijke zomer voor de VakantiePas. We organiseerden voor de tweede keer een groots gratis openingsfestival in samenwerking met het Zuiderparktheater. Ruim 1.300 kinderen en ouders/begeleiders kwamen naar het Zuiderpark en genoten van de activiteiten en een goochelshow van Steven Kazan. In dit verslag leest u hoe gebruikers en andere betrokkenen de VakantiePas 2023 hebben ervaren.

“Hallo lieve vakantiepasmensen! Vandaag hebben we weer genoten van de VakantiePas. We gingen rommel opruimen op het strand. Het was superleuk en we hebben een volle tas rommel ingeleverd en een lekker ijsje verdiend. Het was geweldig. Liefs Sophie-Rose en Isabella en oma Karin.”

Rafael, 10 jaar: “We hebben nog nooit zoveel stempels verzameld!”

Sienna, 8 jaar: “Met de VakantiePas voel ik dat ik mij niet kan vervelen in de vakanties. Ik kan niet wachten tot de herfstvakantie om weer gebruik te maken van de VakantiePas.”

Simon, 8 jaar: “Ik vind dat je superveel leuke dingen kan doen. Veel sporten en het Vakantiepark was het leukst.”

Het VakantiepasTeam

Missie

De Stichting VakantiePas wil alle kinderen in het basisonderwijs de kans geven hun talenten te ontdekken én ontwikkelen door ze in schoolvakanties laagdrempelig in aanraking te brengen met sport, techniek, cultuur, kunst, andere mensen en andere omgevingen. Daarom vragen wij musea, theaters, welzijnsinstellingen, bibliotheken en andere aanbieders van activiteiten om korting te geven aan kinderen met een VakantiePas. Ook vragen wij aanbieders om speciale Vakantiepasactiviteiten te organiseren. Zo kunnen kinderen en hun begeleiders hun eigen stad en/of regio spelenderwijs ontdekken en een leuke, actieve en leerzame vakantie hebben.

ZomervakantiePas

De VakantiePas is een boekje (paspoort) voor kinderen van 4 t/m 12 jaar boordevol activiteiten. Deze worden met Vakantiepaskorting of zelfs gratis aangeboden. Het is een cadeautje van de gemeente Den Haag, het Jeugdvakantieloket en de aanbieders van activiteiten aan de Haagse kinderen en hun begeleiders. De VakantiePas wordt twee weken voor de zomervakantie gratis verspreid onder alle 52.000 basisschoolleerlingen via de Haagse basisscholen.

We konden dit jaar weer een goedgevulde VakantiePas uitgeven. Veel oude bekende en nieuwe aanbieders deden mee. In totaal stonden er 94 activiteiten in. Daarvan waren 16 activiteiten gratis te bezoeken en nog eens 31 tot € 5,-. De samenwerking aan de Kick-off met het Zuiderpark Vakantiepark werd voortgezet en uitgebreid.

Video afspelen

Kick-off

De Kick-off is in 2023 uitgegroeid tot een minifestival voor Haagse kinderen. Burgemeester van Zanen opende het 27ste Vakantiepasseizoen. Hij gaf het startschot voor de VakantiePas en het Zuiderpark Vakantiepark, samen met de presentatoren van de Haagse Raad van kinderen en VakantiePassers. Meer dan 1.300 VakantiePassers en ouders/begeleiders uit alle delen van Den Haag maakten kennis met (nieuwe) activiteiten en elkaar. Partners zoals de Kinderrechtswinkel, Ooievaarspas, de Bibliotheek, Stichting Leergeld en GGD Haaglanden presenteerden zich met activiteiten. Als klap op de vuurpijl genoten kinderen én volwassenen van een geweldige interactieve show van goochelaar Stefan Kazan.

Niet alleen in de zomervakantie

De VakantiePas wordt niet alleen gebruikt tijdens de zomervakantie, maar is voor veel kinderen en begeleiders een overzichtelijke gids met plaatselijke en regionale activiteiten voor de rest van het jaar. Handig als inspiratiebron voor kinderfeestjes of weekenduitjes.

Wat begeleiders zeggen

Begeleider Bo, 9 jaar: “Superleuk om activiteiten ook voor mensen met een kleine portemonnee mogelijk te maken!!!”

Begeleider Kashti, 10 jaar: “Elk jaar kijken we er naar uit en plannen we onze zomervakantie aan de hand van de VakantiePas.”

Begeleider Julia, 9 jaar: “De kinderen keken halsreikend uit naar de VakantiePas en hebben met veel plezier activiteiten uitgezocht. Dit is echt een toevoeging aan de zomervakantie.”

Begeleider Levi, 9 jaar: “Erg leuk initiatief, leuke kortingen en een goede manier om Den Haag op een andere manier te ontdekken.”

Begeleider Sepp, 10 jaar: “We kijken er elk jaar naar uit dat hij weer meekomt uit school. De kinderen worden al blij van het er doorheen bladeren. Het is een uitgebreid aanbod en erg uitnodigend!”

Acties

Ook deze zomer organiseerden we weer een paar leuke (win)acties. Zo konden kinderen een gratis groeibeestje halen bij de Haagse bibliotheken, als ze drie of meer stempels hadden verzameld. Met het inzenden van een leuke actiefoto of -vlog maakten ze kans op vrijkaarten voor een ritje in het reuzenrad op de pier van Scheveningen. Er zijn vier gezinstickets verloot.

Maak een onbekende blij

Een speciale actie (i.s.m. het Zuiderparktheater) om de bewoners van Florence verzorgingshuizen op te fleuren. We riepen VakantiePassers op om leuke kaarten of tekeningen te maken. Deze konden ze in een speciale postbus doen. Op gezette tijden werden ze bezorgd bij de woonzorgcentra en in ontvangst genomen door de bewoners.

VakantiePassers denken mee

Wij onderzoeken elk jaar het gebruik van en de tevredenheid over de VakantiePas.

Gegevens gebruikers

VakantiePassers kunnen op de website vakantiepas.nl een VipVel (evaluatieformulier) invullen. We vragen onder andere naar het aantal bezochte activiteiten, een rapportcijfer en ideeën voor activiteiten in de volgende editie. Ouders/begeleiders vragen we onder meer of ze in de VakantiePas activiteiten hebben gevonden die ze eerder niet kenden. Het antwoord is meestal bevestigend. Om het inzenden van de VipVellen te stimuleren verloten we prijzen. Dit jaar was de prijs een geheel betaalde minivakantie met het hele gezin inclusief slaapervaring in een vliegtuig op een camping in Limburg.

• Waarderingscijfer 8.9
  • 73% van de begeleiders zegt activiteiten te hebben gedaan die ze zonder de VakantiePas niet zouden hebben gedaan

Wat kinderen zeggen

Mason, 8 jaar: “Leuk dat alle kinderen met korting activiteiten kunnen doen.”

Danisha, 10 jaar: “Super leuk dat jullie dit doen. En veel leuke activiteiten.”

Milena, 8 jaar: “Ik vind het heel leuk en sommige dingen ook een beetje spannend, maar daarna ook een beetje leuk”

Mera, 10 jaar: “Heel erg bedankt, u hebt mijn zomer mooi gemaakt.”

Giulia, 5 jaar (via moeder): Het cadeautje wat je bij de bibliotheek kon ophalen (het diertje wat groeide in water) was echt fantastisch. Zo iets kleins, maar zeer leerzaam en waar je dagen plezier van hebt! Wij hebben er allemaal erg van genoten.

Gegevens aanbieders

Aanbieders vragen wij om het aantal bezoekers (kinderen én begeleiders) zo nauwkeurig mogelijk te registreren. Aan het einde van de zomervakantie ontvangen de aanbieders een digitaal evaluatieformulier. Daaruit krijgen we een beeld over hun tevredenheid.

De aanbieders geven als waarderingscijfer voor het totaalproduct VakantiePas een 8.3. Verder zegt 90% van de aanbieders in een volgende editie weer met een activiteit te willen meedoen aan de VakantiePas. Het waarderingscijfer voor het contact met het VakantiePas Team is een 8.4. Dit geeft een stabiel en mooi beeld over de betrokkenheid van de aanbieders.

De plaatsingsbijdrage ging dit jaar iets omhoog.

• Totaal aantal bezoeken 30.283
  • Aantal activiteiten 94
  • 20 nieuwe activiteiten
  • 16 gratis activiteiten
  • 31 activiteiten tot € 5,-
  • Waarderingscijfer aanbieders 8.3

Wat aanbieders zeggen

Beweigi: Het Vakantiepasboekje zag er uitnodigend uit met veel verschillende activiteiten!

Little Green shop: Het was echt heel leuk! Hopelijk volgend jaar weer!

Laurantstylingkids: Ik word altijd goed geholpen en het team is ook meedenkend heel fijn!

Florence Oostduin: Verbondenheid jong en oud. Gezelligheid!

Circaso: Een goede manier om het seizoen te openen en af te sluiten, veel nieuwe kinderen en ouders over de vloer.

Popradar: We trekken bezoekers die we normaal niet zo makkelijk bereiken

Zuiderparktheater/Vakantiepark: We bereiken alle Haagse scholieren via het boekje

VakantiepasClub

De VakantiepasClub is ontwikkeld op vraag van VakantiePassers en hun ouders/begeleiders en biedt een activiteitenaanbod in de herfst- kerst-, voorjaars- en meivakantie. Haagse basisschoolleerlingen kunnen zich op onze website aanmelden als lid en krijgen voor elke tussenvakantie een nieuwsbrief met links naar het activiteitenaanbod en de kortingsbonnen. Tegen inlevering van een bon krijgen de leden VakantiepasKorting. Sinds begin 2020 is het niet meer noodzakelijk het bonnenvel te printen maar kunnen de bonnen (op naam) ook op een smartphone worden getoond. We streven ernaar om in de herfst- en voorjaarsvakantie minimaal 12 activiteiten en in de kerst- en meivakantie 20 activiteiten aan te bieden. De clubleden komen uit alle stadsdelen van Den Haag.

Aantal clubactiviteiten per vakantie 2023

Vakantietotaal
Voorjaarsvakantie18
Meivakantie23
Herfstvakantie25
Kerstvakantie30

De VakantiepasClub Den Haag bestaat sinds 2008. Op 31 december 2022 telde de VakantiepasClub 11.866 leden. In 2023 steeg het aantal naar 13.170 leden

Denktank

Wensen en ideeën voor de VakantiePas komen niet alleen via de club of de ingevulde Vipvellen binnen, maar ook via onze Denktank. Daarmee zijn we begonnen in 2022. Het is een groep van ongeveer 10 kinderen, afkomstig van verschillende scholen en wijken. Tijdens een (creatieve) bijeenkomst dachten zij mee over een paar hoofdlijnen van de VakantiePas, namelijk het thema, de vormgeving, Kick-off en mogelijke activiteiten.

Gedurende het jaar worden de kinderen van de Denktank in wisselende samenstelling ook ingezet als Vakantiepasreporters. Ze testen activiteiten en maken daarover vlogs. Ze delen VakantiePassen uit op hun eigen school en helpen tijdens de Kick-off in het Zuiderparktheater. Met deze Denktank blijft de stichting VakantiePas nauw betrokken bij de wensen van de doelgroep.

Video afspelen

Online activiteiten

De website van de VakantiePas is de digitale weergave van de papieren VakantiePas en onmisbaar voor de VakantiepasClub. De website is steeds in ontwikkeling en ook afgelopen jaar zijn de vormgeving en functionaliteit weer verbeterd.

Op Vakantiepas.nl stonden onder andere de digitale versie van de Zomervakantiepas, nieuwsberichten, fotogalerij en informatie voor de verschillende stakeholders. Alle activiteiten uit de VakantiePas hadden een eigen pagina.

• Bezoekersaantallen juli – aug: 32.000
  • Bezoekersaantallen totaal: 148.000

Behalve de website onderhouden we ook Instagram en Facebook. Daar vragen we rond en tijdens de schoolvakanties aandacht voor de activiteiten uit de VakantiePas. We merkten de afgelopen 3 maanden een toename in het bereik en de interactie met volgers.

Periode 9 juni t/m 6 september (zomerperiode) t.o.v. 9 maart t/m 8 juni

Aantal Volgers: 1.354

Aantal bereikte accounts: 7.847

Volgers die berichten bekijken+ 26,7%
Niet-volgers die berichten bekijken+ 438%
Aantal weergaven van berichten+ 275% (40.946)
Populairste berichten:

(gesponsorde) prijsvragen

Aftermovie kick-off

Kinderen die een activiteit doen

DoelgroepMeer dan 55% van de bezoekers is de Haagse vrouw in de leeftijd 25 t/m 44 jaar

Periode 9 juni t/m 6 september (zomerperiode) t.o.v. 9 maart t/m 8 juni

Aantal Volgers: 1.487

Een bereik van 5.410 personen (accounts)+ 522%
Interacties ( reacties, opmerkingen, deelacties)+ 732 %
DoelgroepMeer dan 80% van de bezoekers is de Haagse vrouw in de leeftijd 35 t/m 54 jaar

Met deze en andere prestatiegegevens stemmen we onze berichten nog beter af op inhoud, doelgroep en het te gebruiken medium.

Conclusies

Wij zijn blij dat we elke schoolvakantie weer een goed activiteitenaanbod konden presenteren en daarvoor de waardering krijgen van kinderen, begeleiders en aanbieders.

Uit reacties van ouders en kinderen blijkt de papieren VakantiePas nog steeds populair. Hij voldoet aan een behoefte. Kinderen houden van het bladeren in het boekje en het verzamelen van stempels.

Het aantal ingevulde VipVellen (enquêteformulier) is flink hoger dan vorig jaar. Wellicht hielp de bijzondere (gesponsorde) VipVelprijs daarbij. Kinderen en begeleiders waarderen de VakantiePas met een gemiddelde van 8.9. Dit mooie cijfer legitimeert de investering in het uitgeven van de VakantiePas.

Het Zomerprogramma070 heeft sinds een aantal jaar op de website denhaag.nl een overzicht van wijkgerichte zomervakantieactiviteiten. In 2022 en 2023 is er via een pagina in de VakantiePas naar verwezen. De overlap met de activiteiten in de VakantiePas was verwarrend voor ouders en aanbieders van activiteiten. We zijn in gesprek met de gemeente over afstemming en samenwerking in 2024.

• Waardering gebruikers 8.9
  • Waardering aanbieders 8.3

Financiering

De totaalbegroting 2023 is gedekt. Het aantal sponsoren en adverteerders was op niveau. Een aantal kleine aanbieders en vrijwilligersorganisaties dat moeite had met het betalen van de plaatsingsbijdrage konden we gratis opnemen door een eenmalige extra bijdrage van de gemeente Den Haag. Daarnaast adopteerden een aantal scholen pagina’s en verkochten we VakantiePassen aan BSO’s, scholen buiten het verspreidingsgebied en particulieren.

Opdrachtgever en deelfinancier van de VakantiePas is de gemeente Den Haag, productgroep Jeugd van de Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn.

Het Jeugdvakantieloket van de gezamenlijke Haagse Fondsen leverde voor het zevende achtereenvolgende jaar een substantiële bijdrage.

Bureau en medewerkers

De Stichting VakantiePas had in 2023 drie parttime werknemers in vaste dienst. Verder werken we met vrijwilligers en stagiairs.

Coördinatie, communicatie en samenstelling
Elice Nengerman

Administratieve ondersteuning, communicatie en samenstelling
Kim Koreman